Als je online producten wilt verkopen, ontkom je er vroeg of laat niet aan: een online betaalsysteem. Je wilt het immers zo makkelijk mogelijk maken voor je klanten om iets bij je te kopen. Een DM op Instagram heeft misschien een tijdje voor je gewerkt, maar echt handig was het niet. Met zoveel keuzes op de markt rijst de vraag: welk systeem werkt nu het beste? In deze blog vergelijk ik de vier grootste spelers van dit moment.

WooCommerce: The Girl Next Door

Heb je een website in WordPress gebouwd, dan is het vrij eenvoudig om WooCommerce hieraan te koppelen. Helemaal als je niet van te veel poespas houdt en het graag simpel wil houden. Uiteraard biedt WooCommerce ook opties voor aanpassingen in de opmaak. En geloof me als ik zeg dat er meer mogelijk is dan je denkt.

Het grootste voordeel van WooCommerce? Het is gratis! Daarnaast zijn er veel koppelingen mogelijk met andere programma’s. Denk aan bijvoorbeeld boekhoudsystemen als PaperDork of Moneybird. Dit laatste wel met een betaalde plugin, maar dit houdt wel automatisch je administratie op orde. Wel zo prettig.

Ook is het mogelijk om WooCommerce te koppelen aan je e-mailmarketingsysteem. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch een bevestigingsmail sturen of gaan werken met een nieuwsbrief. Wil je meer lezen over wat je kunt met e-mailmarketing? Dat kan in deze blog.

Zijn er dan wel nadelen te bedenken aan WooCommerce? Ja, die zijn er toch wel. WooCommerce zelf is gratis, maar als je iets meer wilt, zit je al snel aan betaalde systemen vast. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om in termijnen te laten betalen of als je ook wilt werken met kassakoopjes. Je hebt dan extra plugins nodig die ook geld kosten. Neem bijvoorbeeld de plugin WooCommerce Subscriptions die je de mogelijkheid geeft voor termijnbetalingen en abonnementen. Deze kost $279 per jaar. Daarnaast zijn veel webbouwers er minder enthousiast over, omdat het behoorlijk wat invloed heeft op de laadtijd van je website.

Maar goed, veel ondernemers starten ermee, en ik begrijp wel waarom.

Kennis.shop: The Newbie

Kennis.shop bestaat een stuk minder lang dan de andere systemen en hierdoor zijn ze lang geen echte concurrent geweest. Toch hebben ze een betrokken community en er werd echt meegedacht over de wensen die mensen hadden. Daarnaast hebben ze langere tijd gewerkt met een lifetime deal, waardoor er heel veel mogelijk was zonder dat je vastzat aan maandelijkse kosten.

Qua marketing waren deze ondernemers ook ijzersterk, want tijdens elke lancering werd iedereen overspoeld met verhalen van gebruikers van dit platform. Zelf heb ik hier weinig mee gedaan, omdat ik er echt gek van werd. Het nam heel Instagram over.

Maar goed, terug naar Kennis.shop zelf. Het systeem werkt eenvoudig en heb je zo in elkaar gezet. Per product kun je een betaalpagina aanmaken. Die wordt bij hen gehost, waardoor dit geen belasting is voor je website. Kortom, geen vertraagde laadtijd!

Ook bij Kennis.shop is het mogelijk om het te koppelen aan diverse systemen zoals Mailblue of Zapier. Dus ook hier weer super eenvoudig. Wat ik daarnaast ook heel tof vind, is dat je in het programma zelf de e-mails na ontvangst helemaal kunt aanpassen en personaliseren. Heeft iemand een kassakoopje gekocht? Dan hoeft deze dus niet per se twee e-mails te ontvangen. En dat is best prettig.

En toch ben ik zelf niet helemaal tevreden over Kennis.shop, om eerlijk te zijn. Dit heeft overigens niets met de software zelf te maken, maar wel alles met communicatie en verwachtingen. Er is door veel mensen begrip getoond rondom termijnbetalingen, maar vaak heerste het gevoel dat hier geen gehoor aan werd gegeven en andere zaken meer prioriteit kregen. Persoonlijk vond ik dat jammer. Ook als je met een startup werkt, mag je hier meer van verwachten.

Plug&Pay: Innovatief en altijd een streepje voor

Zelf werk ik met dit systeem en dat is niet zonder reden. De ontwikkelaars zitten bovenop nieuwe ontwikkelingen en ze zijn vaak snel met nieuwe features. Neem bijvoorbeeld je betaalpagina laten maken met AI. Ze hebben hier eigen software voor en deze is verrassend goed.

Toch zijn er ook zeker nadelen aan het werken met Plug&Pay. Je zit vast aan maandelijkse betalingen, die niet mis zijn. Je zit al snel aan het premium account van €49 per maand.

En toch vind ik het elke euro waard. Want ook hier is het weer mogelijk om het te koppelen aan e-mailmarketingsystemen en boekhoudpakketten. Daarnaast hebben ze een naadloze integratie met hun eigen leerplatform Huddle. Wat dus ook weer heel goed werkt. Bovendien hebben ze een klantportaal. Voordeel daarvan is dat klanten zelf hun abonnementen kunnen beheren en annuleren als je dit activeert. Dat scheelt toch weer een hoop handmatig werk voor jou.

Door de eenvoud, maar ook doordat dit is opgezet door marketeers, is dit voor mij een echte aanrader.

Systeme.io: The Underdog

Tot slot nog een ondergeschoven kindje dat wel langzaam meer voet aan de grond krijgt in Nederland. Systeme.io is een alleskunner. Naast betaalpagina’s heeft het ook de mogelijkheid tot een leeromgeving en een e-mailmarketingsysteem. Zelfs je website zou je erin kunnen bouwen. En dat alles voor een schappelijke prijs, want voor de meeste ondernemers zal het pakket van €27 per maand al voldoende zijn.

Wat ik daarnaast een extra voordeel vind, is dat je opties op je betaalpagina kunt maken. Stel dat je een coachingsessie van 60 minuten aanbiedt en een pakket van 4 coachingsessies. Je kunt dit dan op dezelfde pagina laten weergeven. Hierin wordt het verrassend eenvoudig. Dat is prettig.

Toch merk ik wel dat vormgeving niet alles is en hierdoor zelfs voor onduidelijkheid kan zorgen. Op het moment dat je met een kassakoopje werkt, komen de totalen er heel onduidelijk uit te zien. Net niet wat je wilt.

Daarnaast zou ik zelf ook geen groot voorstander zijn om alles in één systeem te zetten. Als het dan uit de lucht is, is meteen je hele bedrijf uit de lucht. Techniek staat voor alles, totdat het niet meer werkt.

Waar doe je nu verstandig aan?

Als je het mij vraagt, heeft elk systeem voor- en nadelen. De vraag is welke zaken voor jou het zwaarst wegen en hoe je toekomst eruitziet. Als je voor een van deze systemen kiest, is het verstandig om voor de lange termijn te kiezen. Alles later moeten omzetten is namelijk niet het leukste werk.

Mocht je daar nu hulp bij kunnen gebruiken, of het liefst het hele inrichten en koppelen uit handen willen geven, plan dan gerust een kennismakingsgesprek in. We kunnen dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

In deze en andere blogartikelen kan sprake zijn van affiliatelinks. Mocht je via een van deze links iets aanschaffen, krijg ik hier een kleine vergoeding over. Jou kost dit niets extra’s en in sommige gevallen kan het zelfs extra korting opleveren. Bij Moneybird bijvoorbeeld wordt de proefperiode twee keer zo lang en kun je hier 120 dagen lang gratis gebruik van maken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *