Waar de algoritmes van social media tot grote frustraties kunnen leiden, is er één ding wat altijd consistent blijft: e-mailmarketing. Met de komst van de privacywet (AVG) in 2018 zijn er wel wat dingen veranderd. Je mag iemand namelijk niet meer zomaar op je nieuwsbrieflijst zetten. Dat kan het een uitdaging maken om je lijst te laten groeien. In deze blog deel ik 5 tips voor als je wilt starten met e-mailmarketing, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar wat je nog meer zou kunnen doen.

Tip 1: Bepaal je doelen

Dit lijkt misschien een open deur, maar het is echt belangrijk om hierover na te denken. Met de prijsstijgingen vanuit ActiveCampaign, die ook door de Nederlandse resellers Mailblue en Mailtribe worden gehanteerd, is dit nog belangrijker geworden. Je wilt immers dat e-mailmarketing omzet genereert of ervoor zorgt dat klanten betere resultaten behalen.

Het ene doel hoeft het andere niet uit te sluiten. Sterker nog, ze kunnen elkaar juist versterken.

Om je op weg te helpen, hier enkele doelen die je kunt hebben als je wilt starten met e-mailmarketing:

– Klanten opvolgen na een aankoop

– Leads begeleiden om klant te worden

– Je klanten de mogelijkheid bieden om een extra product te kopen

– Een herinnering sturen na een aantal maanden om het product opnieuw te bestellen (handig bijvoorbeeld als je verzorgingsproducten verkoopt)

Tip 2: Mail vanuit je eigen domein

Met enige regelmaat zie ik nog ondernemers die mailen vanuit een Gmail-, Hotmail- of Outlook-account. Zodra je start met e-mailmarketing is dit een absolute no-go. Waarom? Naast dat het minder professioneel overkomt, heeft dit een hoog spamgehalte. Hierdoor zullen je mails sneller in de spambox belanden.

En voordat mijn mailbox volstroomt met berichten dat je dit hebt gedaan en de mails nog steeds in de spam terechtkomen: maak geen mailadres aan dat begint met info@, ook deze komen sneller in de spam. Zelf hebben wij voor onze teammailbox het adres samen@heelscherp.nl en de persoonlijke mailadressen zijn gewoon onze voornamen.

Daarnaast moeten e-mailmarketingsystemen bij nieuwe gebruikers eerst data verzamelen om te bevestigen dat je een betrouwbare afzender bent en niet aan spamming doet. Het kan dus voorkomen dat je mails in het begin in de spam terechtkomen. Informeer je klanten hierover, zodat ze jou als veilige afzender kunnen markeren. Hiermee verzamel je positieve data.

Tip 3: Werk je basis goed uit

Hier mag je echt even de tijd voor nemen. Je wilt namelijk een goede structuur neerzetten. Anders heb je binnen no-time chaos en kost het veel tijd en geld om dit weer recht te trekken. Of je het nu uitbesteedt of niet: jouw tijd is ook geld waard. 

Wat bedoel ik met een goede structuur?

Werk je lijsten uit

De lijsten zijn belangrijk omdat deze bepalen naar wie je losse e-mails kunt sturen. Ik ben voorstander van niet te veel lijsten, zodat als iemand zich uitschrijft, deze persoon ook echt geen mails meer ontvangt. Zo heb ik de volgende lijsten:

– Nieuwsbrieflijst

– Klantenlijst

– Leadlijst

– Per product een lijst

Die laatste varieert nog weleens. Soms heb ik ook een wachtlijst als ik een nieuw product lanceer. Mijn reminder is dan om deze lijst na de promotie ook daadwerkelijk te verwijderen. Anders krijg je een wirwar aan lijsten.

Je kunt hier voor jezelf een terugkerende taak van maken: controleer bijvoorbeeld elk kwartaal of al je lijsten nog kloppen.

Gebruik tags

Waar contacten zelf zeggenschap hebben over de lijsten waarop ze staan, heb jij controle over de tags. Hiermee kun je precies bijhouden wie waar interesse in heeft en wie welk product heeft gekocht.

Je kunt er een soort FBI mee worden (‘we know everything’), maar ik zou dat niet te nadrukkelijk laten merken. Tags zijn slim en dus zeer aan te raden om te gebruiken. Ik heb per product twee tags: een ‘lead <naam product>’ en een ‘klant <naam product>’.

Durf te segmenteren

Segmenteren betekent simpelweg een selectie maken van mensen die op een bepaalde lijst staan. Stel dat ik een mail wil versturen naar onze nieuwsbrieflijst als promotie voor een van onze workshops. Dan wil ik die niet sturen naar iemand die al voor die workshop is ingeschreven. Dat is onnodig en kan voor verwarring zorgen.

Door een segment aan te maken, kan ik een selectie maken van iedereen die op mijn nieuwsbrieflijst staat en nog geen kaartje heeft gekocht. Zo mail je alleen de mensen voor wie het relevant is!

Tip 4: Maak een template

Als je bijvoorbeeld nieuwsbrieven gaat versturen, is het fijn om een bepaalde basis te hebben. Zo hoef je niet elke keer met een leeg canvas te beginnen. Maak dus voor jezelf een template en pas de vormgeving aan. Enkele aandachtspunten:

– Zorg voor padding (witruimte) rond je mail, zodat de tekst niet tegen de schermranden staat. Dit leest prettiger.

– Voeg social media-linkjes toe. Plaats je Instagram/LinkedIn/podcast in je mail via buttons zodat mensen je ook daar kunnen volgen.

– Maak de knopkleur alvast in je huisstijl, net als het lettertype en de linkjes.

– Personaliseer je footer. Vermeld waarom iemand de mail ontvangt, zodat je onnodige uitschrijvingen voorkomt.

Tip 5: Ga het doen!

Als we de tijd die we besteden aan nadenken óf we iets moeten doen eens zouden omzetten in actie… Hoeveel resultaat zouden we dan behalen? Verwacht niet van jezelf dat het direct perfect moet zijn. Begin gewoon. Iedereen is ooit begonnen en daar is helemaal niets mis mee.

Om het wat makkelijker voor je te maken, zijn we iets aan het ontwikkelen waardoor jij de basis van je e-mailmarketing gemakkelijk en stap voor stap kunt opzetten. Wil je als eerste een seintje krijgen als het beschikbaar is? Klik dan op deze link.

Heb je helemaal geen zin om het zelf in te stellen? Besteed het dan uit. We helpen je er graag mee en je kunt altijd een vrijblijvend kennismakingsgesprek inplannen.

In deze en andere blogartikelen kan sprake zijn van affiliatelinks. Mocht je via een van deze links iets aanschaffen, krijg ik hier een kleine vergoeding over. Jou kost dit niets extra’s en in sommige gevallen kan het zelfs extra korting voor jou opleveren!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *