Sinds januari 2024 is SCHERP! niet meer mijn bedrijf, maar ons bedrijf geworden. Af en toe moet ik daar nog een beetje aan wennen. Ik nam hierover eerder al een podcast op, maar ook hier wil ik het hele verhaal met je delen.
In november 2017 schreef ik mij in bij de KvK onder de naam Lindsay’s Journey. Sinds mei 2022 is mijn hoofdhandelsnaam SCHERP! en staat het bedrijf zoals je het nu kent. Nou ja, tot januari dan. In de zomer van 2023 merkte ik namelijk dat mijn agenda steeds voller begon te worden. Er kwamen steeds meer aanvragen van klanten en ergens wilde ik geen ‘nee’ zeggen. Dus naast het optimaliseren van de systemen die ik gebruikte, kwam mijn vriend ineens met de vraag: “Maar wat als ik erbij kom?”
Het eerste ‘teamlid’
Had je mij dit in 2017 gevraagd, dan had ik je keihard uitgelachen. Het leek mij vreselijk om met een partner samen een bedrijf te hebben. Zou je dan nog wel iets te vertellen hebben tegen elkaar? En dan zit je echt 24/7 aan elkaar vastgeplakt. Pure horror leek het mij. Maar in de zomer van 2023 klonk het als iets heel logisch. En als iets heel spannends. Het zou namelijk betekenen dat Auke uit loondienst zou gaan en we financieel van SCHERP! afhankelijk zouden zijn. Wat als dat niet zou lukken? Een simpele rekensom leerde dat dit een optie was. En zoals wel vaker gezegd: je kunt altijd nog wat in loondienst erbij gaan zoeken.
Dus sinds januari 2024 is Auke actief onderdeel van SCHERP! Natuurlijk was hij dat al wel langer, want hij was mijn vaste sparringpartner.
Dat bleek alleen niet genoeg. De agenda liep sneller vol dan ik Auke kon uitleggen hoe bepaalde programma’s werken. Daarnaast wilden we mensen breder kunnen helpen met hun bedrijfsstrategie en de uitvoering daarvan. Van social media beheer word ik niet gelukkig, maar de vraag is er wel.
60 mails op onze oproep voor teamuitbreiding
Het team mocht dus groter worden. Hoe of wat wisten we nog niet precies, maar wel dat we bepaalde mensen wilden inzetten zodat we mee konden groeien met klanten en meer konden aanbieden.
Je hebt twee keuzes als het gaat om teamuitbreiding: de vraag uitzetten in je netwerk, of de vraag online plaatsen in een Facebookgroep. Wij kozen bewust voor het laatste. We hebben een heel fijn netwerk, maar ik ben me ook bewust hoe klein je netwerk soms kan zijn. Dus we plaatsten een oproep in een aantal Facebookgroepen en de mails stroomden binnen.
Heel veel mails.
Uiteindelijk hebben we meer dan 60 reacties ontvangen. We hebben elke mail gelezen en iedereen van een reactie voorzien.
Het selectieproces
We maakten een eerste schifting in de mails: welke mensen vielen sowieso af, met welke mensen wilden we kennismaken, en wie waren twijfelgevallen? Dat ruimde al een hoop op, zeker omdat niet iedereen aan onze ‘voorwaarden’ voldeed. We wilden namelijk het volgende weten:
– Welke werkzaamheden je graag wilde doen
– Wat je tarief was
– Wat je visie op klantbeleving was
Dat laatste hadden we bewust gevraagd. Als de gedeelde visie niet overeenkwam met onze visie, konden we diegene afstrepen.
Niet iedereen stuurde deze drie punten. We hebben zelfs mails ontvangen zonder tarief maar met de vraag wat wij het waard vonden. Die vraag snap ik ergens wel, maar besef je dat je niet de enige bent die mailt. We wilden duidelijkheid, daarom hadden we er specifiek om gevraagd.
De ondernemers die hadden gereageerd maar met wie we niet in gesprek wilden, hebben we allemaal persoonlijk gemaild. Ik vind het belangrijk dat je gewoon een reactie krijgt.
De gesprekken
Uiteindelijk hebben we tien gesprekken gevoerd met verschillende ondernemers – van zeer ervaren tot net gestart. Dat maakte ons niets uit, maar we merkten wel dat we moeite hadden met de hoge uurtarieven die sommige onervaren ondernemers vroegen. Kijk, ‘good for you’, maar een klein beetje realisme mag ook. Je kunt niet als starter zonder ervaring (ook geen ervaring vanuit loondienst) verwachten dat iemand zomaar 75 euro per uur wil betalen.
Auke en ik hebben alle gesprekken samen gevoerd, en wat fijn was: we waren het over iedereen eens. We hadden over iedereen hetzelfde gevoel, waardoor we het team snel compleet konden maken.
Uiteindelijk hebben we Esmee (backoffice), Hester (LinkedIn/copywriter) en Martje (social media) aan ons team toegevoegd. Daarin zijn we ook eerlijk geweest: nu was de agenda te doen, en we wisten niet wanneer de eerste opdracht voor wie zou zijn, maar we wilden groeien en hen daar ook onderdeel van laten zijn.
Nu, zo’n halfjaar nadat het team in de huidige formatie werkt, ben ik blij dat we deze stap hebben gezet. Het geeft rust om een achterban te hebben en te weten dat we opdrachten breed kunnen oppakken. SCHERP! heeft hierdoor ook echt een USP: we kunnen meegroeien met je bedrijf en je houdt altijd één contactpersoon. Je hoeft dus niet met vier mensen te overleggen.
Mocht je nu benieuwd zijn of we de perfecte match kunnen zijn en team SCHERP! jou kan helpen? Plan dan zeker een vrijblijvend kennismakingsgesprek in!